Å vise respekt for menneskerettighetene i hele verdikjeden er en av de viktigste verdiene i energibransjen. Vår innsats i dette arbeidet er samlet i et felles bransjerammeverk med fokus på kontinuerlige forbedringer. Dette gjøres gjennom en prosess med uavhengige vurderinger av leverandørens styringssystem og innsats på egen arbeidsplass opp mot internasjonalt anerkjente standarder.
Denne bransjetilnærmingen lar ditt selskap demonstrere respekt for menneskerettigheter overfor andre potensielle kunder, og oppnå tidsbesparende revisjonsprosesser.
Revisjonene knyttet til menneskerettigheter gjennomføres gjennom et bransjesamarbeid, og Human Rights Assessment Service koordineres av Offshore Qualific. Tjenesten støttes av funksjonalitet i leverandørregisteret Magnet Joint Qualification System (Magnet JQS). Det er to ulike revisjonstyper; HuRi-revisjoner og HuRi skrivebordsrevisjoner.
HuRi revisjoner
HuRi-revsjoner kan gjennomføres som revisjon på lokasjon og/eller en intervjubasert revisjon. Revisjonsselskapet vil publisere sin rapport og funn etter at revisjonen er ferdigstilt. Når rapporten publiseres, oppfordres leverandøren til å dokumentere eventuelle tiltak som er iverksatt for å lukke identifiserte avvik. Beskrivelser og støttedokumenter kan lastes opp til Magnet JQS. Rapporten vil være tilgjengelig for andre medlemmer av bransjesamarbeidet. Ditt selskap vil bli kontaktet av revisorer som representerer Offshore Qualific. De vil gi deg mer informasjon om selve revisjonsprosessen.
HuRi skrivebordsrevisjoner
Når revisjonen skal gjennomføres som en skrivebordsrevisjon, må du fylle ut et spørreskjema i Magnet JQS og laste opp bevisdokumenter (på engelsk) for å understøtte svaret ditt. Et revisorselskap vil vurdere innsendingen din og gjennomføre skrivebordsrevisjonen. Rapporten vil være tilgjengelig for andre medlemmer av bransjesamarbeidet.
Du vil motta et systemvarsel når du er nominert til vurdering. Fyll ut og «send inn» spørreskjemaet så snart som mulig, og innen 10 virkedager fra nominasjonen.
Under vurderingsprosessen kan leverandøren bli bedt om å gi ytterligere informasjon eller avklare svaret i spørreskjemaet. Leverandøren vil bli varslet via e-post så snart revisor har sendt inn første poengsum. Avklaringer bør gjøres så snart som mulig og innen to virkedager.
Vi anbefaler at du leser nøye gjennom vedlagt veiledning.
Har du spørsmål?